In deze kersteditie van de Waarschijnlijk Waargebeurdshow vertelt Dennis Spaanstra over het project 'The People's Truth', een burgerinitiatief waarin schendingen van mensenrechten gedocumenteerd en forensisch onderzocht kunnen gaan worden. Dit is de zesde Waarschijnlijk Waargebeurdshow, waarin poppenkast 'de avonturen uyt het guldhen vhuystje' in de hemel Jezus ontmoet en waarin wordt goedgemaakt wat in 1984 verkeerd ging. Dennis haalt George Orwell aan: 'in a time of deceit, telling the truth is a revolutionary act'. In deze sjow speelt Robbert Recourt een lied voor Femke Halsema en Wappies, en bezingt Rico Brouwer de sleepnetwet. De cartoon is van Speld van je held Het oog komt uit Delirium, van theater Finister:
0 Comments
De derde 'Waarschijnlijk Waargebeurd Show' met Peter Borger en Rogier Louwen als gastsprekers, werd in mei opgenomen maar pas in oktober -gecensureerd- gepubliceerd. In de vijfde show die op 15 oktober wordt gepubliceerd is Louwen daarom terug, om te vertellen wat er na die opnamen in mei allemaal met hem is gebeurd en hoe het nu met hem gaat. Je kunt dat ook teruglezen in de Andere Krant van 15 oktober. In deze vijfde show gaat het om vrijheid: persvrijheid met een lied over ons religieus vertrouwen én wantrouwen in de media, gevolgd door het interview met Louwen. Daarna een onwaarschijnlijk absurde aflevering vol artistieke vrijheid in de poppenkast, gevolgd door een interview met gedragswetenschapper Michaéla Schippers, over academische vrijheid en societal decline. Daarover gesproken; we onderbreken de show met het rad van fortuin en liedjes over oorlog, liefde en diazepam. In een hoekje van het publiek zat een schilder. De impressie van de voorstelling zoals hi die maakte is bij publicatie nog niet af, maar de titel wel: "Tussen wetenschap, geloof en het rad van fortuin, straalt het witte licht van de onvoorwaardelijke liefde". We spreken Marloes Vis van Heemst over haar zoektocht naar een school voor haar dochter, midden in de tweede lockdown en hoe ze die vond in Soest. We spreken -na een voorstelling in de poppenkast die helemaal uit de hand loopt- verder over het boek dat ze schrijft samen met Ruud van Middelaar over hun visie op democratisch onderwijs, de toekomst van onderwijs in Nederland en hun initiatief docollectief.nl. De opnamen vonden 22 juni plaats met publiek in het buurthuis in Soest, uitzending begin juli. Robbert Recourt
Op school schoot ik als mens tekort. Lettertjes en getallen dreven met de figuren in de wolken aan mij voorbij. Jaloers op een vogel die wegvloog, weg van regeltjes en streng toezicht zat ik mijn tijd uit in de hel, tot de bel ging en ik zo snel als ik kon de boom weer in klom. Gisteren reed ik langs het raam van een klaslokaal. Daarachter zaten kindertjes achter tafeltjes. Een raar schuldgevoel kwam er bij mij naar boven. Hoeveel wondere werelden zouden zij al ontdekt hebben als zij nu buiten konden spelen? Columbus zou jaloers het nakijken hebben gehad. Wat is er met ons volwassenen gebeurd dat wij onze kinderen normen en waarden opleggen en volstouwen met ideeën en theorieën die geen van ons ooit gelukkig hebben gemaakt? Kaasman en kaasvrouw in de poppenkast ondervinden ook de last van het voldoen aan verwachtingen Voor man is geluk heel gewoon: twee kilo jonge, twee kilo belegen en twee kilo oude kaas. Maar dat is niet meer genoeg Wil man nog het mannetje zijn voor vrouw, dan zal hij moeten vernieuwen ongeacht wat zijn eigenste ikkie daarvan vindt. Man moet zijn hart en ziel bij het vuil zetten van vrouw en raakt vervreemd van alles wat hem lief was. Zullen man en vrouw elkaar nog vinden? Gellukig is het maar poppenkast Want stel je voor dat we echt zouden moeten kiezen tussen extreem links of extreem rechts draaiende kaas?! Dan zou het einde zoek zijn. Dan kan je alles en iedereen wel onderverdelen in ... en het leven is al zo moeilijk voor een man als man. Of voor een vrouw als vrouw. Het beste dames en heren is dat wij de ruimte aan het kind teruggeven. Zodat zij het wonder Van het leven als bij toverspreuk weer Bij ons terug kunnen brengen ** Deze show werd in mei opgenomen maar pas in oktober 2022 -gecensureerd- gepubliceerd. Waarom? Peter Borger nam wetenschapper Rogier Louwen mee, om te vertellen over een SARS-CoV-2 en de RT-(q)PCR test onderzoek waar ze beiden aan werkten. Het paper dat ze in de uitzending bespraken was dan nog niet gepubliceerd, daarom wachttten we met publicatie van die show. Na het geven van de presentatie is Rogier op staande voet ontslagen bij de Universiteit waarvoor hij dit Europese onderzoek deed. Om die reden hebben we - in afwachting van arbeidsrechtelijke juridische procedures- er voor gekozen deze derde show vooralsnog niet in zijn geheel te publiceren.** Tijdens deze show vertelde moleculair bioloogbioloog Peter Borger over zijn boek 'Terug naar de oorsprong' en spraken we daarover verder in interview voor publiek. Op verzoek van Borger zou het gesprek dat we aansluitend hadden over ontwikkelingen rond de PCR test, pas op later moment worden uitgezonden. Hier is de boekbespreking en het interview met Borger zoals we dan initieel publiceerden. In Terug naar de oorsprong neemt Borger de lezer mee op zijn reis. Hij laat zien dat de levende natuur zich niet gedraagt zoals hem was geleerd in de academie. Als moleculair bioloog confronteert Borger het darwinisme met de inzichten van de nieuwe biologie: de wetenschappelijke revolutie die op gang kwam na de ontdekking van het het dna-molecuul in 1953. De centrale ideeën van Darwin – natuurlijke selectie en gemeenschappelijke afstamming – blijken niet houdbaar. Peter Borger publiceerde november 2020 de retraction paper op de Corman Drosten paper die de Corona PCR test beschrijft. Zo'n retraction paper onderbouwt waarom de oorspronkelijke paper fouten zou bevatten en volgens de auteurs zou moeten worden teruggetrokken. De PCR paper werd niet teruggetrokken; wereldwijd wordt de PCR test nog steeds ingezet als diagnosemiddel. In Nederland zijn we in januari 2021 naast het PCR testen ook begonnen aan de Covid19 vaccinatiecampagne. Wijnand Schippers bracht november 2021 met de Ukes for Freedom daarop het Vaccinatielied uit: Vaccinatie, GEeN Et(h)isch Experiment. De strijd rond Vaccinatie, de PCR test en Darwin worden met een religieus aandoend fanatisme gevoerd, met wetenschap als inzet. De derde show opent in de kerk, waar voorganger Wijnand over vaccinatie zingt. Tijdens de voorstelling van 'Uyt het guldhen vhuystje', wordt via oude rituelen een dreigend onheil afgewend. In Potkaars interview na de lezing door Peter Borger, spreken we over nieuwe ontwikkelingen rond de Corona PCR test. De show zou medio juni worden uitgezonden, dit werd uiteindelijk 11 oktober. Uyt het guldhen vhuystje Rituelen.
Heeft u er van gehoord? Ik heb het van horen zeggen.. Het is een verbond een elitair en devoot verbond van God en de Duivel. Zij aanbidden den Priester op het kansel. Zij zien naar hem op. Hij daalt op hen neer om zij die volgen te zegenen. Halleluja! De uitverkoren broeder en zuster verloor zijn ziel aan de macht en bedacht zich later: er is geen weg meer terug! Ik ben net als jij en u medeplichtig aan een leugen! Ik bracht daarvoor zelfs het offer van een kind. Een kind dat zich loyaal en vol vertrouwen overgaf aan: zijn ouder, zijn leraar, aan alles wat hem voorgeschreven wordt door de wetenschap, de politiek, door God door de duivel... Wij broeders en zusters waren allen geboren als een wonder in het paradijs. Het paradijs van Adam en Eva. Het was niet te bevatten Waarom, ik moet het weten .. waarom?!voor het te laat is.. want straks Straks zijn we dood. En is alles misschien wel voor niets geweest. Voor niets Zoals een vrij kind dat speelt in de zandbak
Eline Bierling zong met haar prachtige stem troost in onze harten en danste met haar viool over zachte poëtische wolken.
We hebben het wederom volbracht Met alles wat er nodig is om samen iets moois neer te zetten.. In de tweede Waarschijnlijk Waargebeurd show is fiscaal jurist Elmer Hogervorst onze gast. We spreken in interview over geld, inflatie, deflatie en de groter-dan-2008 crisis die voor ons ligt. De poppenkast ‘Avonturen uyt het guldhen vhuystje’ speelt haar scene’s vanaf het rode plein in Moskou, waar de kaas in roebel wordt verkocht terwijl man thuis goud probeert te baren. Dit programma is live voor publiek opgenomen op 16 mei in Almere, de volgende opnamen zijn 16 juni. Dank aan alle vrijwilligers in team Potkaars en team Waarschijnlijk Waargebeurd, die deze uitzendingen mogelijk maken en dank aan iedereen die ons op zijn of haar eigen manier steunt met een value-for-value donatie. https://potkaars.nl/contact links: Eline Bierling https://elinebierling.com/ Elmer Hogervorst https://hogervorstadvies.nl/ Deflatie in aantocht https://www.geotrendlines.nl/product/deflatie-in-aantocht/ Rico vroeg mij een stukje te schrijven. Iets te vertellen over mijn beleving na de eerste show. De eerste aflevering van de WWG Show is achter de rug. Het werd een mooie mix voor hart en hoofd zoals iemand later zou opmerken. Het interview samen met de muziek, mime, de poppenkast en absurde filmpjes. Het was gelukt! De accommodatie van het pand , de editor, de gastartiesten en natuurlijk wij zelf deden dit onbetaald en voor een onbetaalbare ervaring. Ik ben dus echt trots op wat we met elkaar hebben neergezet! De naam ‘waarschijnlijk waargebeurd’ komt voort uit mijn verlangen om met expressie, theater, kunst en muziek uit een keurslijf te stappen. Niet door de realiteit (die voor iedereen anders is) te ontkennen of te bevechten maar door er mee te spelen. Tegenstellingen geven een prachtige mogelijkheid voor expressie. Donker- licht, water- vuur, Oekraïne-Rusland, Wappie-Schaap. Wanneer je met die tegenstellingen gaat spelen ontstaat er een beweging die tot iets moois kan leiden: een lied, een schilderij, een nieuw inzicht.. Toch? Waarschijnlijk wel. Als je er maar niet tegen in gevecht gaat en de tegenstellingen ontkent …… Ja leuk hoor maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Mijn vriendin noemde mij laatst naïef. Ik ben namelijk bezig mensen uit te nodigen voor de tweede show. Zoals mijn schoonouders, vrienden en familie. Veel van hen hangen het overheid narratief aan. maar SO WHAT?, kunst overstijgt en verbroederd. Toch? Waarschijnlijk wel. Zo stuurde ik hen dus info en een compilatiefilmpje over de WWG show. Waar er voor de pandemie inhoudelijk werd ingegaan op mijn performance door collega’s en vrienden merk ik nu iets anders op. Het is de terugkerende vraag: "Wat bedoel je daar mee?" Opeens moet ik mijn expressie gaan verantwoorden. Het lijkt alsof na aanbellen de deur, vriendelijk doch beslist voor mijn neus dicht gedaan wordt. Mijn vriendin zei: "je had dat toch kunnen weten van die en die? ... ik wel in ieder geval". Toch is het voor mij confronterend probeer ik mijn vriendin uit te leggen. Zij hebben altijd, ongeacht de politieke achtergrond en overtuiging meegekeken en ingevoeld. Die openheid lijkt weg. Collega’s zeggen nu: “ik zie dat je er lol in hebt” Of “het zal zeker veel werk zijn geweest….” Verder blijft het stil, …..doodstil Het geeft een desolaat beeld van een verdrietige man op een queeste naar de heilige graal. "Misschien heb je een klein traumaatje op het krijgen van erkenning?" vroeg mijn vriendin mij terloops.. Hoe kun je godverdomme zoiets tegen mij zeggen?!! vloek ik tegen haar. De hele straat kan meegenieten want het is mooi weer en we zitten gezellig te borrelen.. Natuurlijk wil ik erkenning, iedere performer wil erkenning, anders zou hij niet op het podium staan… toch? Tuurlijk wel joh! In bed lees ik mijn vriendin mijn eerste verhaaltje voor de website voor. "Wel een beetje lang", is haar reactie. "Wel grappig, maar".. eindigt zij: "Wat bedoel je er eigenlijk mee?" Laat ik mezelf moed inspreken met het wel bekende spreekwoord: je weet nooit hoe een koe een haas vangt En: als er 1 olifant over de dam is volgen er meer Toch?? Robbert Recourt, 12 mei 2022 |